Gazetelerde IETT


Şişli Garajı 1949... Daha Büssing-5500'ler gelmemişler. Filo sadece Scania-Vabis, Ford ve Gazoille-White'lardan oluşmakta... Garajın kuzey bölümünden alınan fotoğrafta, en sağda 2 Scania, biraz daha solda burunlu bir Ford, gerilerde bir Scania-Vabis daha (Burası garaıjı cadde tarafına bakan ön bölümü). Orta bölüm garajın kapalı kısmı. Daha arkada yeniden arka bahçe. Park alanında burunlu bir Gazoille-White ve Scania... Sonra tekrardan geri sıradaki kapalı alan başlıyor. Garajın alt katı da otobüs deposu olarak kullanılıyor (Şişli Garajı 2 katlıydı). Ön bölümdeki kapalı bölümün yanındaki diğer bina da tramvay deposu... Garaj yeni inşa edilmiş.



30 Nisan 1991'deki İETT grevinde günboyu Levend Garajı'nda yatarak seferler çıkmayan İkaruslar... (O yıllarda Levend Garajı, halk arasında İkarus garajı olarak bilinirdi. Buraya tüm İstanbul genelindeki İkarus solo ve körüklü modellerin yaklaşık yarısı bağlıydı). Resimde görünen İkarusların tümü 1979-80 model (ilk parti) İkaruslardır. Hepsi Kırmızı-Beyaz renklerdeler... Biri hariç... En ön sırada, soldaki kavuniçi-lâcivert renkli olanı, Sözen zamanında halkoylaması yapılmak üzere farklı renklere boyanan 2 adet Solo İkarus'tan birisi... O gün bütün İstanbul felç olmuş ve yüzlerce şehirlerarası otobüs, belediyenin verdiği özel izinle tercihli yollara girerek yolcu taşımışlardı.


İETT'nin Yedikule Gazhane depoları... Burası işletmenin hurdaya çıkardığı eski otobüsleri bir süreliğine park ettiği garaj olup, sadece bu amaca hizmet ederdi. Resim surların üzerinden alınmış. Henüz yeni hurdaya çıkmış iki adet 1979 model İkarus solo tamir otobüsü yan yatırılmış. Gerideki mavi renkli otobüs ise 1978'lerde İstanbul'a kısa bir süre hizmet etmiş olan Büssing-U2D'lerden biri. Lâciverde boyatılarak işletme dışı amaçla kullanılmış. Yerdeki diğer parçalar ise eski İETT otobüslerinin artakalan parçaları... Kapalı durak kalıntıları vs...


9 Ocak 1990'da İETT'nin elindeki otobüslerin 150 kadarının arızalı olduğuyla ilgili haber... Bunlar ağırlıkla Leylandlar ve 1979-80 model İkaruslardı... Leyland'ların yaşlarının 22'yi bulduğu beliriliyor ve bir an önce seferlerden kaldırılamları gerektiği belirtiliyordu (aynı tarihte, İkaruslar ise sadece 10 yaşındalardı).


Bu haberden 2 yıl sonra Leylandlar seferlerden kaldırıldılar ve İkitelli Garajı'na yan yatırılarak atıldılar.

Derken 1986 senesi geldi... İstanbullular hayatlarında 2. defa körüklü otobüslerle müşerref oldular. Dalan'ın belediye başkanlığı döneminde alımları başlayan MAN otobüslerin bu kez de körüklüleri gelmeye başladı. MAN SG-220 'ler... Toplam olarak 260 adet alınması plânlanan körüklüler (her nedense) 184 adet alındılar sonradan (3151-3334 arası kapı numaraları verildi). İlk parti olan 30 otobüs (3151-3180), Vatan Caddesi'nde yapılan kısa bir törenin ardından, başkan Dalan'ın bunlardan birini kullanmasıyla İstanbul caddeleriyle tanıştılar. Herbirine 55 milyon lira ödendi. İlk partinin toplamı; 1 milyar 650 milyon lira tuttu.


MAN SG-220'lerin 1987'de alımlarının tamamlanmasıyla, İETT'nin filosundaki körüklü (mafsallı) otobüs adedi; 374'e yükseldi (190 İkarus + 184 MAN)


7 Mayıs 1985'de gazetelerde yeni körüklü otobüsler alınacağı üzerine bir haber çıktı... Bu haber, tahmin edileceği üzere bize 20 yıldır hizmet veren MAN-SG 220'ler ile ilgiliydi.

İkarus, 1979'da verdiği teklifin de altına inerek, müthiş bir damping yaparak, bu yeni körüklü alımını da kendine çekmek isterken, iç piyasa da bu konuda atağa kalkmıştı. Piyasada müthiş bir rekabet başlamıştı. Neticede 1 yıl sonra 184 adet MAN-SL 220 alındı. Üstteki resim, Almanya'da MAN fabrikasında çekilen bir tanıtım fotosuydu. Görüldüğü gibi 3 kapılı olarak dizayn edilen körüklüler, bizde 4 kapılı olarak hizmete girdiler.

Bu haberin çıktığı yıl İETT filosuna 390 MAN-SL 200 Solo otobüs katılmıştı (290 + 100 şeklinde). Yani aslında eldeki toplam 834 otobüslük MAN filosu bir defada alınmamıştı. 2 parça ve 2 ayrı ihaleyle tamamlanmıştı. İkinci parti de; 85-86-87 yıllarında; 260 Solo ve 184 Körüklü olarak gerçekleşmişti.