Vapur ve Deniz Otobüsü

İDO İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş., İstanbul'un deniz ulaşımına ve trafik sorununun çözümüne katkıda bulunmak amacıyla İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından 1987 yılında kurulmuştur.

İstanbul'un deniz ulaşımı, 1987 yılına kadar büyük ölçüde Türkiye Deniz İşletmeleri Şehir Hatları İşletmesi tarafından sağlanmaktaydı. Bu tarihte Büyükşehir Belediyesi tarafından İstanbul Ulaşım ve Ticaret A.Ş. kurularak deniz ulaşımını sağlayan ikinci bir kuruluş ortaya çıkmıştır. Daha sonra 1988 yılında şirkette ünvan değişikliği yapılmış işletme, İDO - İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. adını almıştır.

Etrafı denizlerle çevrili İstanbul'da deniz yolu ile yapılan yolculuklar önemli bir ulaşım alternatifi oluşturuyor. Trafiğin gün geçtikçe biraz daha keşmekeşe dönüştüğü İstanbul'da, 22 senelik bir geçmişe sahip olan deniz otobüslerinden her geçen gün daha verimli bir biçimde yararlanılıyor.

İDO, artan talepler doğrultusunda, yeni hatlar açarak ve maliyetleri daha da düşürerek İstanbullular'a daha ucuz yolculuk olanağı da sağlamayı hedefliyor. Kapasite kullanımının her geçen gün artması, fiyatların deniz yollarındaki diğer alternatifler seviyesine düşmesi doğrultusundaki ümitleri güçlendiriyor. İstanbul Deniz Otobüsleri insana hizmeti, teknoloji ile yoğurarak geleceğin aydınlık günlerine hızla ve kararlılıkla ilerliyor.

2005 Şubat ayında; İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ,Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) ile bir protokol yaparak, Türkiye Şehir Hatları İşletmesini devralma iradesini ortaya koymuştur. Devralma işlemleri İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı adına İDO tarafından yürütülmüştür. Devralma işlemiyle birlikte İstanbul’da deniz ulaşımından sorumlu tek otorite İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı olmuş ve bu otorite de büyük ölçüde İDO’ya devredilmiştir.

İDO’nun kuruluşundan itibaren yıllara göre gelişimini :

  • 1987 yılında 449 yolcu kapasiteli ilk iki deniz otobüsü hizmete başlamıştır. Aynı yıl içerisinde 3 adet deniz otobüsü daha satın alınmış ve hizmete sunulmuştur.

  • 1988 yılında, 5 yeni deniz otobüsü daha satın alınmış ve gemi sayısı 10’a çıkmıştır.

  • 1992 yılında, Kartal ve Kadıköy iskeleleri açılmış ve işletmeye alınmıştır.

  • 1994 yılında, iki adet Monohull tipi 155 yolcu kapasiteli deniz otobüsü ile 10 olan deniz otobüsü adedi 12'ye çıkmıştır.

  • 1996 yılında, 450 yolcu kapasiteli iki deniz otobüsü ile birlikte deniz otobüslerinin sayısı 14'e çıkmıştır.

  • 1997 yılında, 350 kişilik 3 deniz otobüsü , 450 yolcu ve 94 araç kapasiteli 2 adet hızlı feribot ve yine ilk defa Türkiye Gemi Sanayi Pendik Tersanesi'nde imal edilen 400 kişilik 1 deniz otobüsü ile filodaki gemi sayısı 20'ye yükselmiştir. Bu yıl içinde Yalova - Yenikapı hattı açılmış ve İstanbul’da ilk defa hızlı feribot hizmeti başlatılmıştır.

  • 1998 yılında, 800 yolcu ve 200 araç kapasiteli 2 adet hızlı feribot inşa ettirilmiştir. Bu yıl içinde yerli imalat olarak Temel Reis II adlı gemi Pendik Tersanesi’nde yapılan ikinci deniz otobüsü olarak faaliyete geçmiştir.

  • 2000 yılında, Türkiye Gemi Sanayi AŞ Pendik Tersanesine 2 adet 400 yolcu kapasiteli deniz otobüsü inşa ettirilmiştir (Barbaros Hayrettin Paşa, Sokullu Mehmet Paşa).

  • 2003 yılında, İDO hızlı feribot ve deniz otobüsleri dış hatlarda ( biletli hatlar) online rezervasyon ve satış sistemine geçilmiş ve kredi kartıyla bilet satış hizmeti başlatılmıştır.

  • 2004 yılında, 588 yolcu ve 112 araç kapasiteli 2 adet hızlı feribot satın alınarak Pendik - Yalova hattında sefere konulmuştur.

  • 2005 yılı içinde 155 yolcu kapasiteli 2 adet monohull deniz otobüsü İzmit Belediyesi'ne devredilmiştir.

  • 2005 Mart ayında, TDİ 'ye bağlı Şehirhatlarının yönetimi ; vapur ve iskeleler ile birlikte İstanbul Deniz Otobüsleri'ne devredilmiştir.

  • 2007 Mart ayında Singapur'da inşa edilen 2 yeni deniz otobüsü İDO filosuna katılmıştır.

  • 17 Nisan 2007 'de, Austal tarafından inşa edilen 225 araç ve 1200 yolcu kapasiteli Osman Gazi - 1 Hızlı Feribotu İDO filosuna katılmıştır.

  • 2007 Mayıs ayında Singapur'da inşa edilen 3. deniz otobüsü İDO filosuna katılmıştır.

  • 2007 Temmuz ayında Singapur'da inşa edilen 4. ve 5. deniz otobüsleri İDO filosuna katılmıştır.

  • 16 Ağustos 2007'de, Austal tarafından inşa edilen ve Osman Gazi -1 feribotunun ikizi olan Orhan Gazi - 1 feribotu İDO filosuna katılmıştır.

  • 11 Aralık 2007 'de, Türk mühendisleri ve işçilerinin emeğiyle, bir Türk tersanesinde inşa edilen Suhulet araba vapuru İDO filosuna katıldı.

  • 2008 Mart ayında, Suhulet'in kardeş gemisi Sahilbent, İDO filosuna katıldı.

  • 20 Haziran 2008 'de , Sultan Ahmet araba vapuru törenle hizmete alındı.

  • 4 Eylül 2008 'de, Sadabat araba vapuru hizmete girdi.

  • 2008 Kasım ayında, DAMEN tarafından Çin'de inşa edilen Double-Ended tipi Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan Süleyman hızlı feribotları İDO filosuna katıldı.

  • 2008 Aralık ayında, İstanbullular'ın seçtiği Model 4 vapurlarından ilki olan Fatih vapuru hizmete alınmıştır.

  • 2009 Mart ayında, Model 4 vapurlarından ikincisi olan Kadıköy vapuru hizmete girmiştir.

  • 2009 Mayıs ayında, Model 4 vapurlarından üçüncüsü olan Beyoğlu vapuru hizmete girmiştir.

  • 2009 Ekim ayında, Model 4 vapurlarından dördüncü ve beşincisi olan Beykoz ve Sarıyer hizmete
    girmiştir.

  • 5 Aralık 2009'da, yeni Haliç vapurları hizmete alındı.

  • Eylül 2010 , 34 adet yolcu vapuru ve 49 şehir hatları iskelesi, İBB iştiraki olarak kurulan

İstanbul Şehir Hatları Turizm San. ve Tic. AŞ 'ye devredilmiştir.

  • 16 Haziran 2011 , İDO Sanayi ve Ticaret A.Ş. TASS (Tepe-Akfen-Souter-Sera) Ortak Girişim Grubuna devredilmiştir.

İDO, toplam 19 hatta, 25 Deniz Otobüsü, 10 Hızlı Feribot, 18 Araba Vapuru ile 32 noktaya 53 gemi ile hizmet götürmektedir.